< Back to frontpage

 

NATUREN I KUNSTEN OG KUNSTEN I NATUREN

* Et Kunstformidlingsprojekt for Børn *

 

 

På opdagelse i en makroskopisk verden af havets koraller
– i relation til værket “Requiem for corals” og i mødet med filmkunstner Maja Friis.

 

 

KORT PRÆSENTATION:

Børnene bliver taget med på en forunderlig opdagelsesrejse gennem et flor af farver og former, hvor overraskende liv dukker op. Et hemmeligt univers af eksistens og bevægelse, som man ikke kan se med det blotte øje, udspiller sig for øjnene af børnene, når filmskaber Maja Friis, med sine makro-optagelser af havets koraller, lader børnene møde disse bittesmå væsner i forstørrede dimensioner gennem videoprojektion i rummet omkring dem.

Projektet møder børn rundt i hele landet og realiseres i samarbejde med otte kunsthaller: Viborg Kunsthal, KunstCentret Silkeborg Bad, Kunsthal vARTe, Kunsthal Vejle, Rønnebæksholm, Sophienholm, Fotografisk Center og Nikolaj Kunsthal.

Børnene bliver taget med ind i en æstetisk og abstrakt verden af koral-liv, hvor de er på jagt efter at spotte selv de mindste bevægelser, og hvor abstraktion pludselig opleves som genkendelige følelsesudtryk. Gennem imitationer til korallernes bevægelser og langsomme tempo, eksperimenterer børnene med på egen krop at mærke et helt andet tempo og flow end den måde, de normalt agerer på i verden.

Det er en oplevelse, hvor kunsten og billedkunstneriske greb giver børnene et nyt blik på naturen, der kan sætte tanker og samtale igang omkring vigtige emner. Oplevelsen af korallernes makro-liv og ‘slow life’ i en verden fjernt fra den virkelighed, de normalt er på opdagelse i, skærper børnenes nysgerrighed og sensitivitet overfor naturen, og åbner for spørgsmål og refleksion omkring tid og tempo i deres egen virkelighed, naturens forbundethed og universelle følelser i mennesket og naturen.

Arrangementet baserer sig på udvalgte momenter og sammenklippede uddrag fra det filmiske materiale, der vil indgå i det færdige værk “Requiem for corals”, som p.t. er i udvikling. Optagelserne er lavet af koraller fra Det Røde Hav i samarbejde med koralforsker Tom Schlesinger.

Forløbet designes til børn i 2. – 5. klasse. Varigheden er 1 time.

 

Uddrag fra filmoptagelserne af korallerne (6 min.)

 

***

 

UDDYBENDE PRÆSENTATION:

Ved første øjekast vil børnene møde et billedunivers i et flor af farvenuancer, formationer, abstraktioner og poesi. Hvad er det, vi kigger på ? Det virker som et fantasiunivers af mærkværdige skulpturer…

Men efterhånden som børnene bruger tid sammen med billederne: Bliver ved med at observere – og kigge rigtigt godt efter, så opdager de noget nyt. Pludselig rører den ene farve-skulptur på sig. Det ser ud som om, at den trækker vejret! Det, der lignede et bevægelsesløst skulpturlandskab, begynder nu at vise sig som et univers af levende væsner, og børnene går på opdagelse efter at spotte liv og bevægelser. Nogle koraller er stadig mussestille – sover de? Andre rører på sig – måske er de ved at vågne op?

Bevægelserne er allesammen forskellige. De er abstrakte, men nogle af dem føles genkendelige. Én giver nogle små spjæt fra sig, som om den er kilden. En anden virker danseglad og legesyg – den bevæger sig med fjolled og klovneagtig adfærd. En tredje har mistet sine farver og ser ikke rask ud. En fjerde ser pludselig bange ud – i et splitsekund laver den en bevægelse, hvor den knuer sig sammen og gemmer sig. En stor blågrøn flad koral åbner langsomt op inde i sin midte, og noget blødt falder ned og forsvinder  – en sulten koral har lige hapset et måltid!

Børnene oplever korallerne, som havvæsner, der lever og ånder, spiser og danser som dem selv. -Som bittesmå individer, der har sit helt eget sprog i farver, poesi og bevægelse. Med makro-blikket på korallerne, åbner der sig en mangfoldigt verden af koralindivider med hver deres unikke personligheder. Og børnene kan genkende sig selv i dem gennem måden, de agerer på.

Kunstneren bag værket, Maja Friis, vil være sammen med børnene undervejs i oplevelsen; igangsætte samtaler og bevægelseslege med børnene i relation til, hvad de ser og oplever. Det vil være drevet af børnenes egne reaktioner og oplevelser, men tage afsæt i ét eller flere af følgende emner:

 

‘OS’ I NATUREN – KORALLERNES PERSONAER

Oplevelsen af de farverige skabninger åbner for børnenes fantasi og forestillingsevne. Hvad er det, de kigger på? Hvad er en koral? Hvor lever de, hvordan trækker de vejret? Har de følelser ? Hvordan kommunikerer de?

Bevægelse er deres sprog. Korallerne er blandt de mest simple livsformer på Jorden. De har ingen øjne og ingen dyre-lignende kroppe, som på en konkret måde kan få os til at føle os forbundet til dem som levende dyr. Kun gennem makro-blikket får vi en chance for forstå korallerne gennem måden de bevæger sig på. Hvorfor ser den ene koral trist ud? Og en anden glad ? Hvorfor oplever vi, at den ene ser bange ud, og en anden legesyg?

Børnene bliver guided til at gå på opdagelse efter detaljer i korallerne, der udtrykker følelser og stemninger, som de kan genkende. Og gennem dialog med børnene om, hvad de hver især ser og fornemmer, så bliver abstraktion til følelser og personligheder hos korallerne.

Et abstrakt bevægelsesudtryk, der først virker fremmed og uforståeligt, bliver, gennem fantasi og associationer, noget børnene kan genkende sig selv i.  At opleve abstraktion i korallerne og pludselig opdage menneskelige handllinger og lighedstræk til sig selv åbner for en refleksion over universelle følelser i mennesker og i naturen. Har mennesket og naturen et fælles sprog? Og hvordan kan vi forstå naturen – hvordan viser den os, når den har det godt eller mindre godt?

 

 

TID

Alt i korallernes makroskopiske verden sker med en ekstrem langsomhed, hvor helt basale handlinger som det at spise; At åbne sin mund og lukke den igen foregår så langsomt, at det bliver lyrisk. At observere denne poesi i naturen og give sig hen til korallernes “slow life” giver børnene en oplevelse af tid og tempo på en anderledes måde end i den verden, de er vant til at være i.

Børnene vil blive guided til, at de skal prøve at give sig hen til korallerne langsomme tempo: Afvente de allerførste tegn på, at de vågner og prøve at strække sig i deres tempo, trække vejret sammen med dem, spise og bevæge sig til deres rytme. Her indrages kropslige bevægelsesøvelser, hvor børnene prøver at imitere korallernes “slow life”.

At opleve korallernes langsomme liv og selv bevæge sig til deres tempo, åbner for refleksion over tempoet og rytmen i deres egen virkelighed. Hvordan oplever børnene hverdagens tempo – byens og andre menneskers? Hvilke forskellige tempo oplever de i løbet af en dag? Er der en rytme, de bedre kan lide end en anden?

 

 

NATURENS FORBUNDETHED: FRA KORAL TIL MENNESKE

Oplevelsen af de farverige koralvæsener åbner for en nysgerrighed på, hvad det er for nogle skabninger. Hvor lever de? Hvor kommer alle deres farver fra? Hvor små er de? Hvor gamle er de? Og hvad er deres rolle på Jorden?

Til trods for, at korallerne er nogle af de allermindste levende væsner på Jorden, så er deres betydning for livet på kloden gigantisk. Koralrevene er ‘havets regnskov’ – de er det økosystem under havets overflade, der huser den allerstørste biodiversitet; de giver mad og husly til en fjerdedel af alle dyrearter i havet. Og tilmed sørger de for levebrødet for mere end en halv milliard mennesker verden over, der lever af fiskeri, og deres sten-agtige formationer ved havenes kyster beskytter mod oversvømmelser.

At blive bevidst om den kæmpestore rolle disse bittesmå havvæsener har for livet på Jorden sætter gang i reflekion over naturens og menneskets forbundethed. At opleve så abstrakte små væsener og vide, at de har en så konkret indflydelse på andre dyr i havet og på mennesker over havet, skærper børnenes blik på naturen og dens forunderlige sammenhængskraft. Det åbner for tanker og samtale omkring vigtigheden af at passe på den – Og hvad vil det sige at passe på naturen?

Derudover kan samtalen lede til en snak om korallernes sensitivitet overfor temperaturen i deres havmiljø; når temperaturen stiger, kan korallerne ikke længere klare sig og mister alle deres farver. Det sætter gang i tanker og spørgsmål omkring den globale opvarmnings påvirkning af korallerne. Hvad sker der, når korallernes farver forsvinder? Og kan de overleve, og få deres farver igen?

 

***

 

BAG PROJEKTET:

Maja Friis, filmkunstneren bag værket “Requiem for corals”, formidler og projektleder i projektet. Hun har en baggrund som Cand.mag i Filmvidenskab fra Københavns universitet med speciale i ‘bevægelse som filmisk historiefortæller’. I hendes kunstneriske virke arbejder hun med levende billeder som film og som kunst.  Hendes værker centrerer sig omkring stærkt visuelle og poetiske oplevelser, der udforsker bevægelsens og de non-verbale grebs vigtighed for fortællingen. Hun står, som instruktør, koreograf og klipper bag bl.a. den poetiske dansedokumentarfilm “Ballerina”, som blev præmieret af Statens Kunstfond for sit æstetiske fortællesprog og nomineret til en Bodil for årets bedste danske dokumentarfilm.

Hun har erfaring med formidling til børn og unge gennem workshops i ‘kroppens poetiske sprog’, samt gennem seks år som underviser i Film-X på Det Danske Filminstitut, hvor hun har undervist børn i alderen 5-15 år i film og filmproduktion.

www.majafriis.dk